RYZYKO ZAWODOWE
BEZPIECZEŃSTWO I ORGANIZACJA PRACY
start definicje metody stanowiska przepisy
elektrykfryzjerhydraulikinformatykkierowcakierownikkonserwatorkosmetyczkakrojczyksięgowakucharzmagazynier mechanikmechanik samochodowynauczycielpielęgniarkapracownik biurowyprzedstawiciel handlowyrzeźnikspawaczsprzątaczkasprzedawcastolarztokarz
pracownik biurowy
INFORMACJE OGÓLNE

Pracownik biurowy wykonuje swoje zadania w unormowanym czasie pracy. Obowiązki powierzone mu przez pracodawcę wiążą się z:
  • obsługą komputera i innych urządzeń biurowych,
  • pracą z dokumentami,
  • podróżami służbowymi.
Pozycja przyjmowana podczas pracy to na ogół pozycja siedząca, czasem wymagane jest wykonywanie ręcznych prac transportowych tj. przenoszenie dokumentów.

WYMAGANIA DLA PRACOWNIKA
  • UPRAWNIENIA
    Zależnie od wymagań pracodawcy.
  • BADANIA
    • wstępne badania lekarskie,
    • okresowe badania lekarskie.
  • KWALIFIKACJE
    Zależnie od wymagań pracodawcy.
  • SZKOLENIA
    • instruktaż ogólny bhp,
    • instruktaż stanowiskowy,
    • okresowe szkolenie bhp, nie rzadziej niż co 6 lat,
    • inne, uznane przez pracodawcę za niezbędne.
ŚRODOWISKO PRACY

Pracownik biurowy pracuje głównie w zamkniętych pomieszczeniach (tj. pokoje biurowe, sekretariat, recepcja). W pomieszczeniu pracy pracownika biurowego musi być zapewnione:
  • światło dzienne jak i światło sztuczne (300 - 500 lx),
  • temperatura powietrza nie niższa niż 18°C,
  • wilgotność na stanowisku wyposażonym w monitor ekranowy nie może być mniejsza niż 40%,
  • powierzchnia co najmniej 2 m2 dla każdego pracownika.
Wyposażenie stanowiska pracownika biurowego stanowi:
  • biurko,
  • fotel,
  • regały i półki.
Podczas pracy pracownik używa:
  • komputera,
  • kserokopiarki,
  • faksu,
  • niszczarki,
  • innych urządzeń biurowych.
IDENTYFIKACJA ZAGROŻEŃ

CZYNNIKI FIZYCZNE
  • upadek na tym samym poziomie,
  • upadek na niższym poziomie (schody),
  • poślizgnięcie się,
  • potknięcie się,
  • uderzenie o wyposażenie biura,
  • ostre przedmioty,
  • mikroklimat,
  • hałas,
  • oświetlenie,
  • energia elektryczna,
  • pożar,
  • gorące powierzchnie,
  • gorące płyny.
CZYNNIKI CHEMICZNE
  • środki, preparaty do czyszczenia komputerów,
  • tonery.
CZYNNIKI PSYCHOFIZYCZNE
  • obciążenie statyczne,
  • stres.
ŚRODKI OCHRONNE
  • techniczne:
    • krzesło, wyposażone w oparcie, podłokietniki oraz posiadające możliwość regulowania wysokości,
    • okulary korekcyjne.
  • organizacyjne:
    • po każdej godzinie pracy z komputerem przysługuje 5 minut przerwy na pracę nie związaną z obsługą komputera.


mela 2013-10-19 12:29:06
W wyposażeniu brakuje kubka na poranną kawę :-)
kasia 2014-03-09 21:34:41
Czy pracując w sekretariacie mogę rządać od pracodawcy szpilek, skoro mam być osobą reprezentacyjną? Bo szef mi odmówił nowych butów.
klaudia 2014-04-14 08:44:15
W jakim przypadku na stanowisku biurowym są zagrożenia biologiczne, napiszcie coś bo nigdzie nic nie mogę znaleść


Podpis: (wymagane)
Treść komentarza:
Antyspam: policz ile
wynosi jeden plus dwa:
(wymagane)
najczęściej zadawane
pytania
start definicje metody stanowiska przepisy
polityka prywatności i cookies ©2014 Safety Soft Tech sp. z o. o.