RYZYKO ZAWODOWE
BEZPIECZEŃSTWO I ORGANIZACJA PRACY
start definicje metody stanowiska przepisy
AptekarzBrukarzCieślaDekarzElektrykFryzjerHydraulikInformatykKelnerKierowcaKierownikKonserwatorKosmetyczkaKrojczyKsięgowaKucharzLekarzMagazynier MechanikMechanik samochodowyMurarzNauczycielOgrodnikOperator dźwigu towarowo-osobowegoOperator suwnicyOperator wózka jezdniowego (widłowego)Operator żurawiaPielęgniarkaPracownik biurowyPracownik budowlanyprzedstawiciel handlowyrzeźnikspawaczsprzątaczkasprzedawcastolarztokarz
Pracownik biurowy

Informacje ogólne

ocena ryzyka zawodowego pracownik biurowy.jpg Pracownik biurowy wykonuje swoje zadania w unormowanym czasie pracy. Obowiązki powierzone mu przez pracodawcę wiążą się z:
  • obsługą komputera i innych urządzeń biurowych,
  • pracą z dokumentami,
  • podróżami służbowymi.
Podczas wykonywania swoich obowiązków pracownik biurowy najczęściej przyjmuje pozycję siedzącą, czasem wymagane jest wykonywanie ręcznych prac transportowych, tj. przenoszenie dokumentów.

Wymagania w stosunku do pracownika

  1. Uprawnienia:
    • zależnie od wymagań pracodawcy.
  2. Badania:
    • wstępne badania lekarskie,
    • okresowe badania lekarskie.
  3. Kwalifikacje:
    zależnie od wymagań pracodawcy.
  4. Szkolenia:
    • instruktaż ogólny bhp,
    • instruktaż stanowiskowy,
    • okresowe szkolenie bhp nie rzadziej niż co 6 lat,
    • inne uznane przez pracodawcę za niezbędne.

Środowisko pracy

Pracownik biurowy pracuje głównie w zamkniętych pomieszczeniach (tj. pokoje biurowe, sekretariat, recepcja). W pomieszczeniu pracy pracownika biurowego musi być zapewnione:
  • światło dzienne i światło (300-500 lx),
  • temperatura powietrza nie niższa niż 18°C,
  • wilgotność na stanowisku wyposażonym w monitor ekranowy nie może być mniejsza niż 40%,
  • powierzchnia co najmniej 2 m2 dla każdego pracownika.
Wyposażenie stanowiska pracownika biurowego to:
  • biurko,
  • fotel,
  • regały i półki.
Podczas wykonywania swoich obowiązków pracownik używa:
  • komputera,
  • kserokopiarki,
  • faksu,
  • niszczarki,
  • innych urządzeń biurowych.

Identyfikacja zagrożeń

  1. Czynniki fizyczne:
    • upadek na tym samym poziomie,
    • upadek na niższym poziomie (schody),
    • poślizgnięcie się,
    • potknięcie się,
    • uderzenie o wyposażenie biura,
    • ostre przedmioty,
    • mikroklimat,
    • hałas,
    • oświetlenie,
    • energia elektryczna,
    • pożar,
    • gorące powierzchnie,
    • gorące płyny.
  2. Czynniki chemiczne:
    • środki i preparaty do czyszczenia komputerów,
    • tonery.
  3. Czynniki psychofizyczne:
    • obciążenie statyczne,
    • stres.

Środki ochronne

  1. Techniczne:
    • krzesło wyposażone w oparcie i podłokietniki oraz dające możliwość regulowania wysokości,
    • okulary korekcyjne.
  2. Organizacyjne:
    • po każdej godzinie pracy z komputerem przysługuje 5 minut przerwy na pracę niezwiązaną z obsługą komputera.


mela 2013-10-19 12:29:06
W wyposażeniu brakuje kubka na poranną kawę :-)
kasia 2014-03-09 21:34:41
Czy pracując w sekretariacie mogę rządać od pracodawcy szpilek, skoro mam być osobą reprezentacyjną? Bo szef mi odmówił nowych butów.
klaudia 2014-04-14 08:44:15
W jakim przypadku na stanowisku biurowym są zagrożenia biologiczne, napiszcie coś bo nigdzie nic nie mogę znaleść
xenon 2014-11-22 18:03:13
Szkoda, że nie ma gotowca do wydruku :-(


Podpis: (wymagane)
Treść komentarza:
Antyspam: policz ile
wynosi jeden plus dwa:
(wymagane)
najczęściej zadawane
pytania
start definicje metody stanowiska przepisy
polityka prywatności i cookies ©2015 Safety Soft Tech sp. z o. o.